Minggu, 22 November 2015

Pluralisme Agama

Pluralisme Agama
Pluralisme agama adalah fahaman yang menyamakan semua agama. Fahaman ini lahir sebagai akibat daripada pengaruh sekularisme dan proses sekularisasi masyarakat Barat yang beragama Kristian. Mengikut fahaman ini, agama-agama besar dunia – Islam, Kristian, Yahudi, Buddha, Hindu dan lain-lain terbahagi kepada dua struktur utama, luaran dan dalaman. Agama agama ini menurut pandangan mereka hanya berbeza pada struktur luarannya sahaja, manakala struktur dalamannya adalah sama, iaitu menuju pada tuhan yang satu.
Pemikiran pluralisme agama mula muncul pada zaman yang dikenali dengan Pencerahan (Enlightenment) Eropa, iaitu sekitar abad ke 18 masihi. Ketika memasuki abad ke 20 seorang ahli teologi Kristian Erntroeltsch melontarkan gagasan pluralisme agama yang mendukung fahaman yang mengatakan di luar gereja juga ada keselamatan. Gagasan Troeltsch ini memperakui bahawa dalam semua agama, termasuk Kristian selalu mengandungi elemen kebenarannya dan tidak ada satu agama pun yang memiliki kebenaran mutlak.
Karl Rahner (1904 – 1984), seorang ahli teologi Katolik terbesar abad ini telah mengenengahkan fahaman “Kristian Anonim” bagi mengatasi fahaman sempit yang menjadi pegangan Gereja “extra ecclessiam nulla salus” ( di luar gereja tidak ada keselamatan). Menurut fahaman ini, di luar gereja ada ramai orang baik yang sama sekali tidak ada kaitan dengan gereja, namun mereka tetap berada dalam liputan rahmat ilahi, dan dengan demikian tanpa disedarinya – secara ‘anonym’ – merupakan orang Kristian. Walaupun fahaman ini pada mulanya dikrititk oleh pelbagai pihak, namun pada tahun 1965, Gereja Katholik dalam “vatican council II” telah mengeluarkan deklarasi menyatakan bahawa mereka yang tidak dibabtis juga dapat diselamatkan asal mereka hidup menurut suara hati mereka.
Sikap begini dipanggil “inklusif” (inclusive). Manakala fahaman yang menganggap bahawa kebenaran hanya ada pada agama sendiri di panggil “ekslusif” (exclusive). Gerakan pembaruan dan kecenderungan beragama seperti ini juga merupakan tren dominan di benua India. Salah satu gerakan pembaruan Hindu Moden ialah “Ramakrishna Mission” yang diasaskan oleh Sawami Vivakananda pada penghujung abad ke 19. Gerakan ini mengajarkan bahawa semua agama merupakan jalan-jalan yang berbeda menuju Tuhan yang sama.

Adalah jelas daripada apa yang dipaparkan di atas bahawa fahaman pluralisme agama yang dijaja oleh golongan Liberal atas nama pembaharuan ini merupakan pengaruh agama Hindu dan Kristian yang cuba diterapkan ke dalam masyarakat Islam. Nurcholis Madjid adalah antara tokoh Islam Liberal yang turut menyebarkan faham ini di Indonesia.

Dalam buku “Tiga Agama Satu Tuhan” beliau menyatakan :

Sebagai sebuah pandangan keagamaan pada dasarnya Islam bersifat inklusif dan merentangkan tafsirannya ke arah yang semakin pluralis. Sebagai contoh, filsafat perenial yang belakangan ini banyak dibicarakan dalam dialog antara agama di Indonesia merentangkan pandangan pluralis dengan mengatakan bahawa setiap agama sebenarnya merupakan ekspresi keimanan terhadap Tuhan yang sama. Ibarat roda, pusat roda itu adalah Tuhan, dan jari-jari itu adalah jalan dari berbagai agama. Falsafah parenial juga membagi agama pada level esoterik (batin) dan eksoterik (lahir). Satu
agama berbeda dengan agama lain dalam level eksoterik tetapi relatif sama dalam level esoteriknya, oleh kerana itu, ada istilah “satu Tuhan Banyak Jalan”.
Apa yang diutarakan oleh Nurcholis Madjid sebenarnya merupakan kopi daripada salah satu aliran fahaman pluralisme agama yang berkembang di Barat, iaitu “Transcendent Unity of Religions (TUR). Dan permisalan roda dan jari-jari yang beliau kemukakan bagi mengungkapkan kesatuan agamaagama di peringkat ‘trensenden’ adalah kopi daripada permisalan segi tiga yang dikemukakan oleh Huston Smith, salah seorang pendokong faham TUR dengan versi yang sedikit berlainan seperti yang digambarkan dalam diagram ini :

Asas agama Islam adalah akidah. Kerusakan akidah akan membawa impact yang besar kepada bahagian agama yang lain seperti penghancuran syariat, kerosakan akhlak, hilang rasa hormat dan ta’zim terhadap perkaraperkara yang suci dalam Islam, seperti Al-Quran, Rasulullah S.A.W. dan sebagainya. Kesan-kesan kerosakan di atas dapat dilihat dalam contoh berikut :-

a)      Mengubah Makna Kalimah Syahadah : Nurcholish Madjid telah menterjemah kalimah syahadah dengan pengertian “Tidak ada tuhan kecuali Tuhan” Terjemahan begini dibuat bagi menyesuaikan dengan faham pluralismenya yang menganggap bahawa menyembah tuhan yang manapun adalah benar dan boleh menjadi orang Islam. Oleh itu, nama Allah subhanahu Wata’ala diganti dengan lafaz “Tuhan” yang bersifat umum.
b)      Allah Dewa Air : Ketika lawatan ke Saudi Arabia, dalam sebuah diskusi dengan mahasiswa Indonesia di Madinah, Nurcholish Madjid di tanya mengapa kalimah syahadah diterjemahkan dengan “Tiada tuhan kecuali Tuhan”, beliau menjawab : “Sebab Allah itu adalah Dewa Air “.

Dalam sebuah wawancara dengan akbar Pelita, Ketika menyentuh isu ini, beliau menjelaskan rujukannya ialah Dr. Ismail Faruqi dalam bukunya “The Cultural Atlas of Islam “. Untuk membuktikan bahawa apa yang disebut oleh Nurcholish itu satu bentuk pengeliruan dan pemalsuan, diperturunkan berikut ini teks tulisan Dr. Ismail Faruqi dalam buku yang disebutkan di halaman (65) : “South Arabian (Main, Saba’, and Qataban) as well North Arabian (Lihyan, Thamud, and Safa) inscription give evidence the a supreme deity called Al llah or Allah worshipped from time immemorial. This deity watered the earth, made the crops grow, the cattle multiply, and the springs and wells yield their life-giving waters”.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar